ylävalikko

Jenkkisängyn ostajan opas

Uni on tärkeimpiä asioita elämässämme ja vietämme sen parissa kolmanneksen ajastamme. Nukkumiseen kannattaa panostaa. Hyvä uni saavutetaan oikeanlaisella jenkkisänkyllä tai moottorisängyllä sekä laadukkailla vuodevaatteilla. Käytä hetki aikaa alla olevien asioiden lukemiseen niin saat hyviä vinkkejä parampaan uneen ja virkeämpään päivään.

1. Näin valitset oikean jenkkisängyn

Jenkkisängyn valinnassa on huomioitava kolme tärkeintä perusasiaa:

Oma paino, vieressä nukkujan paino sekä haluatko vain muuten pehmeämpää vai jäykempää sänkyä.

Ihmisillä on yksilölliset patjantarpeet. Toiselle on parempi tukevampi ja toiselle taas pehmeämpi. Yleisesti patja kannattaa valita nukkujan painoluokan mukaan (medium, hard, x-hard). Vierekkäin nukkujien painoerojen ollessa suurempi (noin yli 15 kg), jenkkisängyn petauspatjaan kannattaa valita vartalon pintapainetta vähentävää Memofoam-vaahtoa sekä suuremmilla painoeroilla myös jenkkisängyn välipatjaan. Memofoam-vaahto tasoittaa oleellisesti nukkujien painoerot luontaisesti kehonlämpöön reagoimalla (kuten hengittävät Sleep&Dream Memory -malliston jenkkisängyt). Myös jousia sisältävässä patjassa on hyvä käyttää suuremmilla painoeroilla oleville eri vahvuista jousta (kuten Sleep&Dream-Luxury mallisto).

Hyvä patja on sellainen, joka pitää selkärangan suorassa. Hyvässä patjassa on riittävä tukevuus, se ei saa olla liian pehmeä eikä myöskään liian kova. Huono patja, yleensä liian pehmeä, korostaa selän luontaisia ongelmia. Yleisesti ottaen hyvä jämäkämpi välipatja ja paksumpi sekä pintapehmeämpi tai kehon mukaan myötäilevämpi petauspatja, auttaa kehoa pysymään rennokkaampana sekä suorempana. Usein vääränlainen liian pehmeä patja rasittaa selkärankaa tukevia lihaksia. Jos selkärangan syvät lihakset menevät “jumiin”, tarvitaan ammattiapua, kuten hierontaa, jotta lihakset saadaan taas kuntoon.

Jenkkisängyn valinnassa hyvää ei saa halvalla, mutta hyvän saa halvemmalla! Niinpä useat vertailevatkin eri huonekaluliikkeissä vastaavia malleja ja valitsevat hinta-laatusuhteeltaan mieleisemmän sen sieltä mistä parhaimmakseen itselleen näkee. Tutustu sivuillamme ketjujen vertailu hintoihin vertailutaulukosta.

Basic Uni tuoteperhe basic-uni-logo

Suomen edullisin Basic Uni -sarja, jonka tunnistat mustalla polycotton-kankaalla verhoiltuna. Basic Uni tuoteperheessä on ilmettä antavat pystykoriste tikkaukset ja wengen väriset kantikkaat puujalat. Tästä tuoteperheestä saatavana 120-180cm leveitä jenkkisänkyjä niin kevyille kuin painavillekin nukkujille. Tutustu lisää todella suosittuun erikoiskovaan Basic Uni Foam jenkkisänkyyn blogissa FitFashion – Haaveissa hyvä sänky.

Sleep&Dream – hygienisempi tuoteperhe

Laadukkaampi, hygienisempi ja hengittävämpi tuoteperhe tiheäkudonteisilla huonekalukankailla verhoiltuna. Tästä tuoteperheestä myös erikoiskoot valitsemiesi mittojen ja verhoilun sekä painosi mukaan.

Sleep&Dream-Air kangas

Tehtaiden kanssa yhteistyössä kehitetty lyhyt kuituinen, polyesteriä oleva mielyttävän pehmeän tuntuinen paksumpi Stretch-joustokangas. Sleep&Dream kangas on ominaisuuksiltaan nopeammin hengittävämpi, allergiaystävällisempi sekä vartalon alla olevaa vaahtoa ja jousistoa paremmin myötäilevämpi joustokangas. Lisäksi Sleep&Dream Luxus-petauspatjojen mallit ovat ympäriinsä reunoiltaan verhoiltu kosteutta vapauttavalla Air-verkkokankaalla. Useat urheiluvaatteet, eritoten ihon kanssa kosketuksissa olevat urheilukerrastot ovat ominaisuuksiltaan nopeasti hengittäviä polyesterin lyhytkuituisuudensa vuoksi kuten Sleep&Dream joustokangas. Täten myös hygienia ominaisuuksiltaan Sleep&Dream kangas on parempi kuin markkinoilla olevat vastaavat sänkyjen kankaat. Osa jenkkisängyistämme on saatavissa Sleep&Dream joustokankaalla. Tutustu lisää osoitteessa www.sleepdream.fi.

1.1 Näin valitset oikean jenkkisängyn alapatjan

Myös jenkkisängyn alaosan sängyt muodostuvat pintapehmustetuista, ei jousitetuista sekä jousitetuista alarungoista. Niin sanotut pintapehmeät Nonflex-alarungot sopivat painavammille sekä jämäkämpää sänkyä etsiville ja nämä ovatkin suurimmassa osassa Hard- ja Extra-Hard sängyissä. Yleisesti jousitetut alarungot taas puolestaan sopivat pehmeämpää sänkyä etsivälle. Markkinoilla on pääsääntöisesti kolmea joustintyyppiä valittavissa myös alaosan sänkyihin. Näistä saat tarkemmin lisätietoja kysymällä “sänky omilla mitoilla” kohdasta ns. räätälöidyt sängyt valikoimastamme.

1.2 Näin valitset oikean jenkkisängyn välipatjan

Koko sängyn tärkein patja, eli jenkkisängyn välipatja kannattaa valita nukkujan painoluokan mukaan sekä oman pehmeys mieltymyksen mukaan. Mitä painavampi nukkuja on kyseessä, tulee jousiston pääsääntöisesti olla tiheämpi jousitteinen sekä joustinlankavahvuudeltaan paksumpi. Pussijousitteiset patjat ovat äänettömämpiä sekä myötäilevämpiä verraten ilman pusseja oleviin joustinpatjoihin. Näistä malleista mainittakoon Basic Pocket-, Dream-, Brand -lux sekä pussijousitteiset hengittävämmät Sleep&Dream -malliston mallit.

Yleisesti ns. täydellisemmin myötäilevät viisivyöhykkeelliset pussijousitteiset patjat tasoittevat eritoten muodokkaampia vartaloita joihin valitaan jousiston jäykkyys nukkujan painon mukaisesti. Näitä täydellisemmin myötäileviä malleja ovat mm. Brand Lux- sekä Sleep&Dream HighLux-mallisto. Memory-viskoelastinen “älyvaahto” on myös oivallinen valinta kevyelle kuin painavammalle nukkujalle. “Älykkäästi” kehon lämmön ja nukkujan painon mukaan muotoutuva Memory-vaahto jakkaa vartalon painon laajemmalle alueelle sekä antaa täydellisen tuen vartalon muodon mukaan. Painottomuuden tuntumisen myötä jenkkisängyssä kääntyileminen vähenee paremman pintaverenkierron vaikutuksesta. Memory-vaahto tukee myös sivusuunnassa joten hartia-/selkäkivuista kärsiville Sleep&Dream Memory sänky sopii erinomaisesti. On hyvä kuitenkin muistaa, että uudenlaiseen patjaan tottumiseen voi mennä viikko tai parikin, sillä kroppa on tottunut yleensä useita vuosia tietynlaiseen vanhaan alustaan.

Painavammille nukkujille sekä kovaa alustaa hakeville on suunniteltu markkinoiden edullisin Basic Uni Foam mallisto, laadukkaat Sleep&Dream-New Pocket, Sleep&Dream-HighLux, Sleep&Dream Memory, Harmonia sekä Sleep&Dream Luxury-malliston jenkkisängyt. Myynnissä olevissa malleissa näistä vierekkäin nukkujien suuremmille painoeroille (yli 15 kg) oivallinen valinta onkin Sleep&Dream-Memory sekä -Luxury mallistot. Asiakkaiden hyvät kokemukset ja palautteet, ns. “hyvä patja selkävaivaisille” ovat olleet juuri Basic Uni Foam mallistosta yli 90 kg:n nukkujille.

1.3 Näin valitset oikean jenkkisängyn petauspatjan

Pintapehmeyden ja vartalon myötäilevyyden viimeistelee hyvä petauspatja. Jos haluat jämäkämpää alustaa niin ohuempi petauspatja ei lisää juurikaan pintapehmeyttä vartalon alla. Hengittävällä Sleep&Dream kankaalla (tutustu linkistä kankaaseen) sekä (2cm) kosteus-suojalla oleva petauspatja on tällöin hyvä vaihtoehto. Yleensä jo 5-7cm:n vahvuisilla jenkkisänkyn petauspatjoilla saavutetaan ergonominen viimeistelevämpi myötäilevyys koko keholle. Pintapehmeyttä hakevalle (Standard) 7cm profiloitu vaahto on hyvä vaihtoehto jossa on valittavissa pehmeämpi ja tukevampi puoli. Käyttöiältään pidempi sekä kimmoisampi, profiloitu Erx-korkeakimmovaahto suo myös mahdollisuuden vaihtaa petauspatjaa kääntämällä pehmeämpi ja tukevampi puoli. Täysin kehoa myötäilevä, samalla nukkujan pintapaineen häivyttävä viskoelasteinen Memory- “älyvaahto” on suosittu sen pitkän käyttöiän, sekä kehon lämmöstä ja painosta nukkujan vartalon muotoon reagoinnin vuoksi. Sängyssä kääntyilyminen vähentyy painottomuuden tunteen avulla ja näin uni on tutkitusti rauhallisempaa. Memory- “älyvaahto” toimii niin kevyemmänkin kuin painavammankin nukkujan alla.

Pestävyyden ansiosta patjan suojalla voit myös saada sängylle pidemmän käyttöiän sekä paremman hygienian. Samoin petauspatjan pesemisen tarve helpottuu ja vähenee. Patjan suojaa saatavana myös hygienisemmalla Sleep&Dream kankaalla kosteussuojalla varustettuna.

Tervetuloa kokeilemaan mallistoja myymäläämme Kajaaniin. Voit myös testata muualla vastaavilla jousituksilla / täytteillä olevia jenkkisänkyjä eri liikkeissä ympäri Suomen.

JENKKISÄNGYN SUOSITUS PAINOLUOKAT:

Jenkkisängyt medium-patjalla >>>

Pehmeää sänkyä etsivälle, kevyemmälle nukkujalle

Jenkkisängyt hard-patjalla >>>

Tukevampaa sänkyä etsivälle, keskipainoiselle ja painavammalle nukkujalle

Jenkkisängyt x-hard-patjalla >>>

Kovaa sänkyä etsivälle, painavammalle nukkujalle

1.4 Jenkkisängyn hoito-ohjeita

Hyvin hoidettu sänky kestää aikaa ja pysyy raikkaana.

Uuden patjan alkutuoksun saat parhaiten pois painelemalla ja imuroimalla patjaa samanaikaisesti. Mahdollisuuksien mukaan tuuleta raikkaassa ilmassa.

• Anna jenkkisängyn tuulettua aina hetki ennen sijaamista.  Yön aikana kertynyt kosteus haihtuu ja vuode tuulettuu.

• Käännä jenkkisängyn välipatjaa ja petauspatjaa säännöllisesti pituussuunnassa, jolloin kuormitus jakaantuu tasaisemmin. Näin pidennät vuoteesi käyttöikää.

• Jenkkisängyn välipatjan ja petauspatjan voit kääntää myös ylösalaisin.

• Tarkista jenkkisängyn jalkojen kiinnitys säännöllisesti. Älä vedä joustinsänkyä siirrettäessä, jotta jalkojen kiinnitys ei vaurioidu.

• Jenkkisänky pysyy puhtaan raikkaana, kun imuroit sitä silloin tällöin. Älä kuitenkaan tamppaa sitä mattopiiskalla.

• Jenkkisängyn vaihtoväli suositus 8-12 vuoden välein. Petauspatjalla 4-5 vuotta hygienisistä syistä.

Irroitettavan petauspatjan päällisen pesu: Poista sisus ja sulje vetoketju ennen pesua. Sisus ei ole pestävä. Pese päällinen mallista riippuen max. 40-60 asteessa. Älä rumpukuivaa päällistä. Muotoile päällinen kosteana muotoonsa ja laita paikalleen, älä anna kuivua loppuun asti kutistumisen estämiseksi. Suosittelemme myös käytettäväksi erillistä patjan suojaa.

2. Tyynyn ja peitteen valinta

Oikeanlainen tyyny edistää hyvän jenkkisängyn patjan toimintaa. Tyynyn ei tulisi olla liian matala eikä liian korkea. Tyyny on oikean korkuinen silloin, kun selkärangan linja on suora. Tyynyn valinnassa kannattaa myös huomioida nukkujan alla olevan jenkkisängyn patjan ominaisuudet. Kapea harteisella ja selällään pehmeämmällä patjalla nukkujalle soveltuu matalampi tyyny. Leveäharteisella ja kyljellään tukevalla patjalla nukkujalle kannattaa valita korkeampi tyyny. Vääränlainen tyyny aiheuttaa herkästi “jumiutuvia” lihaksia sekä kipuja niska- ja hartia-alueelle. Osa sivuillamme olevista tyynyistä on materiaaleiltaan hengittävämpiä sekä viilentäviä, tutustu lisää kohdasta oheistuotteet.

Nykyaikaiset ns. Memofoam-tyynyt ovat oivallinen apu parantaa sängyn viimeistelyä ja profilointia kehosi kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, parhaan yöunen ja ergonomian saavuttamiseksi. Myös huoneiston lämpötila vaikuttaa Memofoam-materiaalin pintapehmeyteen. Mitä viileämpi ilma, sitä jämäkämpi tyyny. Hengittävämmät sekä hygieniset Joutsen tyynyt ovat myös hintansa arvoisia unenlaadun parantajia.

Peitteen hankinnassa kannattaa huomioida yksilöllinen lämmöntarpeesi sekä makuuhuoneen lämpötila jotka pääsääntöisesti määrittävät millaisen peitteen tarvitset. Hyvä peite on sopivan lämmin koko yön ja tuntuu itselle sopivalta. Vaihda peite neljän vuoden välein sekä kesäksi kevyempi ja talveksi paksumpi, näin pidät lämpötilan ja unenlaadun mukavan tasaisena. Näin peitteen siisteys ja ominaisuudet toimivat oikein. Osa sivuillamme olevista peitteistä on materiaaleiltaan hengittävämpiä sekä viilentäviä, tutustu lisää kohdasta oheistuotteet.

3. Hyvän unen salaisuudet

Hyvät unitottumukset ja rauhallinen uniympäristö vaikuttavat oleellisesti siihen, kuinka hyvin ihminen nukkuu. Nukut paremmin, jos luot itsellesi juuri sinulle tarkoitetun nukkumapaikan.

Hyvä uni on kokonaisuus. Kun valitset juuri omaan uneesi sopivan tyynyn, peitteen, sijauspatjan ja sängyn, varmistat mahdollisimman hyvät ja levolliset yöunet.

Makuuhuoneen tulisi olla rauhallinen ja omaa rentoutumista edistävästi sisustettu. Sängyn olisi hyvä olla seinää vasten siten, että luonnonvalo tulee sivusta tai jalkopäästä. Sänkyä ei suositella asetettavan patterin tai ikkunan eteen. Huolehdi myös makuuhuoneen riittävästä pimentämisestä tarkoitukseen sopivilla verhoilla. Makuuhuone saisi olla viileämpi kuin muut tilat.

3.1 Neljä tärkeää uniympäristöön liittyvää tekijää, joita tulisi huomioida:

  1. Jenkkisängyn petauspatja, välipatja ja alapohja (kokonaisuudessaan tulee täyttää tarpeesi kehon tukemisen ja pintamukavuuden osalta sekä antaa nukkujalle riittävää liikkumatilaa – ei liian kapea sänky.)
  2. Valaistus (iltaisin lämmin kellertävä valo, myöhemmin hämärä tai pimeä huone varmistaa parhaan unen päivin ja öin)
  3. Melu (odottamattomat, voimakkaat äänet talon sisällä tai ulkona saattavat häiritä unta, rauhalliset matalat äänet, kuten ilmastointilaitteen käyntiääni, ovat taas vaikutukseltaan rentouttavia ja rauhoittavia, sillä ne estävät muun melun leviämisen.)
  4. Lämpötila makuuhuoneessa (sopiva yksilöllinen lämpötila on 18°-23°C)

3.2 Kymmenen vinkkiä parhaan unen saamiseen:

  1. Varaa säännöllinen uniaika ja noudata säännöllisyyttä myös viikonvaihteen aikana
  2. Luo omat unirituaalit (samojen asioiden toistaminen joka ilta ennen nukkumaanmenoa antaa keholle merkin unitilaan siirtymiseen)
  3. Nuku oikealla itsellesi sopivalla, mukavalla ja kehoa tukevalla patjalla
  4. Harrasta liikuntaa (säännöllinen liikunta auttaa vähentämään päivän mittaan kerääntyneitä jännitteitä, mutta kova fyysinen harjoittelu ei saa tietenkään ajoittua myöhäiseen, nukkumaan menoa edeltävään iltahetkeen)
  5. Vähennä virkistysaineiden käyttöä
  6. Älä tupakoi
  7. Älä nauti liikaa alkoholia
  8. Rauhoitu aikaisin (yritä lopettaa huolten ja häiriöiden käsittely jo useampi tunti ennen nukkumaan menoa)
  9. Luo nukkumista varten rauhallinen ympäristö
  10. Tee unesta itsellesi tärkeä arvo

Hyvää ja rauhallista unta 🙂